27‏/08‏/2010

قصيدة: يا بنت الحلال


يا بنت الحلال !
يـــــا بنــــت الحـــــــــلال ...لـــــو علـــــــي
الكلام
راح أقـــــــول اللــــــي ما تقـــــال فـــــــــي
أفلام
كــــــــلام يخــــــلي العـــــــيون تســــــــــهر
و ما تنام
وارســـــــم لـــك دنـــــــــيا مــــن خــــــــيال
وأحلام
وأقــــــول لــك ابنــي لــك قصر مــــن ريـش
نعام
وعيشك علـــــي القـــــمر فــــــوق السحاب
والغمام
ونطير فــــــــــي الســـــــما مـــــع العصافير
والحمام
وأقـــــول لك فــــــي أغـــانــــي ديــــــــاب
وأنغام
ونفس الكلمتين أقـــولهم لميمي وزيــــزي

وسهام
وتقول اخطبني من بابا
أقول لك أعذرني
يالا السلام

مش دا الحب يا بنت الحلال

الحـــــب يا بنت الحــــــلال مش شوية
نظارات
وأعمـــلك واد كــــــابتن رياضـــــي
بعضلات
واتمنظر بعـــــــده علــــي شـــــوية
حركات
وأعمل شعري زي ميدو أو اسيبه
زي بركات
وابعت لك رســـــــالة كلها آلــــــم
وآهات
مش دا الحب يا بنت الحلال


الواحــــــد منهم يعمل روحه روميــو


أبو الشباب
وأنــــــه واد مقطــــــع الســـــمـــــكة
وديلة
ويألــــف لك فـــــي كـــــــلام كتــــــير
كداب
ويضـــــــــيع وقـــــــــــت مــــــع دي
وغيره
وتلاقيه لا اشتغــــل وفــــي الدراسة
خاب

مش دا الحب يا بنت الحلال

أنا مش مــــــلاك

أنا مش مــــــلاك...أنا شـــــــاب زي باقــــــي
الشباب
شــــاعـــــــــــر كـــــــلامــــي حــــلــــو لكـن مش
كداب

من السهل أنــــي أقــــول لك قصـــــيدة آلـــم
وعــــذاب


لكـن الدنيا مش بس شـعر

لكـن الدنيا مش بس شـعر أو غنـوة أو قصـة
في كتاب
الدنيا طريق صعب لازم نخطي كل خطـوة فيه
بحساب
اللي يحبك بجـــــد يخاف عليكي ويـــــدخل من
الباب
!!!!!!!
أنا سامع واحد هناك بيقول لي أنت شكلك صعيـــــدي
مقفـــول
يا عمي أنا غلط...قول لي إيه هو الصح
ونشوف مين فينا كلامه
معقــــول
يـــا ابني الحـــــب مش راويــــات أو نقـــــــعد نتكلم
ونقــــــول

يا ابني دا لو الحب بالكلام


أجيب فيه امتياز
أجيب فيه امتياز مع مرتبة الشرف
مش مقبــــول

و سامـــــع واحــــده هــناك عماله تقـــــــول
وتعيد
بتقول لي يا عم الفيلسوف لخص وقول لي
المفيد
يا بنـت الحلال اللــي يحبـك يخــــاف عليكي
أكيد
ويتقـــــدم لو خطــــــوة عشان مستقبـــل
جديد
ما يقعدش حـزين حــــط الخـــــد علـــــي
اليــد
يسعي ويحط القرش علي القرش ويكون
طموح و عنيد
الكل بيبدأ من الصفـــــر ومـــــن علــــــي
الحــديد

هو دا الحب يا بنت الحلال
هو دا الحب يا بنت الحلال


(ديوان يا عم فين هي مصر!! للطهنشاوي)
حقوق الملكية الفكرية محفوظة للشاعر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق